Het mooie Malawi! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Siri Arends - WaarBenJij.nu Het mooie Malawi! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Siri Arends - WaarBenJij.nu

Het mooie Malawi!

Door: Siri

Blijf op de hoogte en volg Siri

02 April 2015 | Malawi, Lilongwe

Hallo allemaal! We zijn nu in Malawi en alweer 3 weken in Afrika. Time flies when you're having fun!

We zijn eerst naar de hoofdstad van Tanzania gegaan, Dar Es Salaam. Wat minder leuke dingen meegemaakt, die bespaar ik jullie. Laten we zeggen dat je van de leuke en minder leuke dingen ervaringen opdoet! Had hier trouwens weer een kleine voedselvergiftiging opgedaan, thank god for Immodium haha!
De bus richting de grens was 16 uur busreis. Echt een superchaotisch verkeer, chaos bij de bus terminal. Gelukkig hielp er iemand mee en zaten we om half 7 al in de goede bus. De busreis was echt heel goed te doen! Super mooie landschappen die om het uur veranderen, echt van die Afrikaanse boompjes gezien. Heel mooi! Maar ook het 'leven' wat je voorbij ziet komen. Kinderen in uniformpjes die naar school gaan, oude mannetjes aan het werk op het land, vrouwen met allerlei dingen op hun hoofd, etc. Kan daar uren naar kijken! Je ziet echt hoe mensen hier in Afrika leven, heel simpel, met weinig, hard werkend en toch tevreden. Het is echt een soort meditatie voor mij, gewoon uren naar buiten staren met muziek in je oren met mooie teksten die het nog een extra dementie geven (ja ja lekker zweverig he!). Maar het is echt zo!
Er is hier trouwens wel een grappige business ontstaan. Bij sommige stops komen mensen aangerend met etenswaren en drank en allerlei andere dingen in manden op hun hoofd. Ze kloppen hard op de bus en je kunt dan via je raam iets kopen. En dat dan 10 keer heel de reis.

Bij het dorpje aan de grens zijn we gaan rondlopen en toen we rustig op een bankje zaten te lunchen kwamen er twee vrouwkes en begonnen in Swahili tegen ons te praten. Kei leuk maar we verstaan er geen drol van. Onze aangeleerde woordjes gebruikt en handen en voeten. Echt super grappig om zo te communiceren, beetje napraten en lachen. De receptioniste bij het hotel sprak geen Engels en met handen en voeten kwamen we er niet uit. Hadden wifi dus kwam ik op het brilliante idee om Google Translate als tolk te gebruiken. Werkte super krom maar goed haha!

En dan de lange reis naar Malawi. Eerst in kleine dalla-dalla's (minibusjes). Zo'n hippiebusje en dan met 19 mensen volgestampt. Je kunt je voorstellen hoe wij erbij zaten haha, het was lekker knus! Wel spannend, backpacks helemaal achterin en je ziet ze niet meer. Overstap ging redelijk soepel, ze willen allemaal meteen je backpack dragen en dan er geld voor vragen.
De grens was echt makkelijk: lopen, papiertje invullen, stempel, lopen, papiertje invullen, stempel en je bent in Malawi! We hebben eerst 2 uur gewacht op een gast die ons zou brengen, maar die had problemen met de auto. Voor niks gewacht, but it's Africa! Everything is 'slowly slowly'! Toch een andere taxi gevonden en dat was zo relaxt dat we hem meer hebben betaald om 5 uur te rijden en ons op de eindbestemming te brengen.

En wat is Malawi moooooi! Weer anders dan Tanzania. Veel relaxter en meteen een goed gevoel erbij. Mensen zijn echt heel aardig en spreken goed Engels (pluspunt!). Er lopen hier zoveel mensen langs de weg, volgens mij hebben ze niks anders? Je ziet hier ook echt de waterpomptangen, 20 kippen in een mand, een varken in de bus, kindjes worden gewassen met een teiltje en  ze hebben van die dikke bolle buikjes.

We hebben in Nkhata Bay vooral gerelaxed na al dat reizen. Af en toe op het strand gelegen. Een Frans koppel ontmoet en een Deense en Australische jongen. Bij de lodge met een stuk of 15 man gebbqd en een hele relaxte avond gehad met wat drankjes. We liggen hier echt tegen het dorpje aan. Mensen blijven ons wat vreemd aankijken, maar als je dan lacht en hallo zegt krijg je een giegel en een zachte 'Hi!' terug. Echt heel lief! Zelfs kinderen van 4 kunnen een beetje Engels en vragen aan ons hoe het gaat. Te schattig! Je komt ook meteen op een dagelijks marktje terecht waar we fruit hebben gekocht. Lagen ook heel veel vissen al sinds 's ochtends vroeg in de zon. Hmm slaan we toch maar over!
Wat trouwens echt grappig is, bij ons eigen strandje, rechts en links zijn er dagelijks jonge mannen zich aan het wassen. En ze hebben totaal geen schaamte! Dus al behoorlijk wat donkere pielekes gezien haha!
We zijn een keer met een aantal naar een strand verderop gereden, langs een rubberplantage af. Hier even gestopt, je ziet wit rubber in vloeibare vorm uit de boom stromen die ze opvangen in bakjes. In die bakjes is het wit en hard en ook echt rubber. Het stinkt ongelofelijk maar het is wel interessant om te zien waar rubber vandaan komt. Raar dat wij dat thuis zoveel hebben.
Het strand was echt super mooi! Echt een hele dag genoten! Ook zijn we nog met de boot gevaren naar een aantal rotsen waar je vanaf kon springen. Was ongeveer 4 a 5 meter hoog. Niet zo hoog als ik al ooit eerder heb gedaan, maar was nog steeds best eng! Paar keer vanaf gesprongen en daarna nog een relaxte avond gehad.
We hebben hier trouwens ook een Afrikaanse doek gekocht om om te slaan. Heel vreemd.. je mag hier (liever niet) je bovenbenen laten zien, maar wel een topje met spaghettibandjes? Wel apart omdat het bij ons eigenlijk eerder andersom zou zijn!
Een leuk moment was trouwens ook op het strand. Er waren wat jongetjes aan het spelen en ik vroeg of ik een foto mocht maken. Dat mocht en als ik steeds dichterbij kwam, begonnen ze harder te lachen en giegelen. Was echt zo grappig. Waren denk ik rond een jaar of 10. Toen heb ik nog een foto gemaakt met hun samen, komen helemaal tegen je aan staan en giegelen en lachen. Echt een grappig momentje.

De eerste echte onweersbui gehad en wat voor een! Echt zo hard en de regen stroomde letterlijk als een stortdouche! Was zo heftig dag we buiten hebben staan kijken om 4 uur 's nachts. En de ochtend ook regen. Beetje een baaldag, alles zat weer tegen vandaag, maar dan ook echt alles! (Twee keer voor niks een uur gelopen, etc.) En ook ergens willen avondeten waar een stroomstoring bleek te zijn. Op de gok naar een lodge gegaan en daar waren onze nieuw gemaakte vrienden en pizza night! Dus dat maakte alles goed!

Lilongwe... op naar de hoofdstad. Eerst een relaxte taxirit met liedjes van Westlife haha! En toen was er niet de bus waar wij op hoopten. Dus de taxi is een of andere bus achterna gesjeesd en stopte er recht voor en we mochten mee. Maar de bus zat al vol... stampvol... en toch mochten we mee. Neeee niet fijn om je backpacks naast de chaffeur uit het zicht te hebben en vervolgens 3 uur moeten staan! Gelukkig konden we hierna zitten. Er zat een kip in de bus, mensen gooien echt het afval gewoon uit het raam. Zo bizar!
In Lilongwe zaten we op een campsite, een eigen cabin, gedeelde wc en douche, even wennen. Adam en Huw (Deen en Australiër) zaten hier ook. Zijn hier overdag door de stad getrokken, naar een moskee geweest, over een marktje gelopen en een village tour gedaan.

We zijn naar een klein dorpje gegaan en daar een hoogtepuntje meegemaakt. Kindjes waren kei verlegen! Ik heb contact kunnen maken door eerst een foto van mezelf te maken met hen op de achtergrond. Voorzichtig benaderd en toen ze zichzelf op de foto zagen, kwamen ze ineens op me afgestormd en mocht ik nog meer foto's maken. Ze wilden allemaal op het schermpje kijken. En toen ineens keiiii veel kinderen haha. Denk dat we zo'n 20 kinderen om ons heen hadden! Heb ook een filmpje gemaakt waar we samen springen, juichen, dansen, echt zooo leuk! En lachen en juichen dat ze deden! Echt geweldig! Kan niet wachten om het filmpje te delen! Ook kwam er een groep vrouwen aan die heel hoog begonnen te gillen toen ze ons zagen. Toen ik ze na deed begonnen ze hard te lachen en ze deden raar dansen, niet verwacht dat ik ze na kon doen, begonnen ze nog harder te gillen en lachen. Te grappig!
Ook heeft de guide een echte Malawiaanse maaltijd klaargemaakt: Simma. Was lekker! Maar dezelfde avond er al weer uitgegooid haha.. (moet denk ik geen lokaal eten meer eten!).

Morgen met de busjes naar de grens en dan naar Zambia! Komen morgen meteen in het South Luangwa National Park aan, dus bijna op safari!!
Tot in Zambia!

Liefs, Siri

• 01 April 2015 - 19:52

Hanny Houben:

Hoi meiden

Ik lees wel dat het super is daar .geniet er van .want hier is het echt shit weer .dikke kus van mij

• 02 April 2015 - 12:38

Van Den Berk:

Siri ik heb je verslag gelezen wat eenbeleefing maar leuk geniet er nog van samen met
    je vriendin tante mia

• 03 April 2015 - 13:39

Mama:

Lieve Siri,
    Super leuk verhaal.
    Lijkt me dat jullie een geweldige tijd hebben samen.
    Ben jaloers, haha.
    Hoop dat het laatste land ook zo leuk is.
    Zullen we straks een dagje afspreken dat we samen foto s bekijken?
    Heel veel liefs van mama xxx
    Groetjes aan Chantal.

• 04 April 2015 - 17:22

Ellen:

Wat een verhaal!

• 04 April 2015 - 17:26

Hmm de rest van mijn reactie heeft hij niet geplaatst...
    Die foto met die kinderen vond ik super schattig, kom graag de rest van de foto's bekijken als je terug bent!

Geniet nog van jullie reis!

• 05 April 2015 - 22:44

Wendy:

Wat een ontzettend mooie indrukken.
    En leuk om te lezen hoe je contact kunt maken zonder de taal te spreken.
    Ben benieuwd naar je ervaring in Zambia.