Cambodja, Vietnam en naar huis! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Siri Arends - WaarBenJij.nu Cambodja, Vietnam en naar huis! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Siri Arends - WaarBenJij.nu

Cambodja, Vietnam en naar huis!

Door: Siri

Blijf op de hoogte en volg Siri

23 April 2013 | Vietnam, Hanoi

Hee allemaal!
Laatste berichtje vanuit Azië! Ik ga verder waar ik gebleven was.
Op naar het volgende land. Maaaar natuurlijk staan onze gewilde tickets niet meer op internet. Dus weer wachten en een stopover in.. Jawel Maleisië! Zijn hier naar de Patronas Towers geweest. Vlucht was pas in de ochtend, dus poging tot slapen op de harde vloer van het vliegveld geprobeerd (niet geslaagd). Lange dag en nacht verder...
Cambodja...wat een geweldig land is dat! Weer compleet anders dan de vorige landen! Heb hier gelijk een goed gevoel gekregen, heel apart is dat. De mensen hier zijn zo anders dan ik gewend ben, echt zo lief en vriendelijk en behulpzaam en altijd met een glimlach! Ook de kinderen zijn hier zo mooi! Echt heel veel schattige kopjes, allemaal zwaaien en hello roepen, high fives, etc.
We zijn om half 4 opgestaan om de zonsopgang te zien bij Angkor Wat. Echt een machtig complex. Heel erg mooi! Ook heel indrukwekkend om te zien en daar te lopen en na te denken over de historie daar. Hierna door naar Tah Prom, de Tombraider tempel! Heeel gaaf tempelcomplex met oude vergroeide bomen. Helemaal vergroeid in de stenen van het complex. Bizar om te zien dat natuur het heeft overgenomen, zeker mooi!
De gene die het meeste indruk heeft gemaakt was Angkor Tom. Heel grote tempel met allemaal gezichten van Buddha, geloof een stuk of 160? Zo geweldig mooi! Kon daar wel uren rondlopen. Maar het was weer eens 40 graden dus veel te warm!! Hier trouwens mijn 3e en 4e souvenir gehaald: rubbing painting van een Absara. En ook nummer 4. Een soort masker van the 4 faces. Deze avond ook nog is een visjes voetenbad gehad met vissen die veel groter zijn dan in NL (Wendy deze kietelden zelfs mijn voeten!!). Daarna nog een hardhandige voetmassage en een biertje in de famous Angkor What?! Bar.
Dagje wezen fietsen door de bossen heen en wederom langs de tempelcomplexen van Angkor. Wat me opvalt hier is dat mensen met 38 graden gewoon warme lange kleding dragen. Te gek voor woorden. Schijnt omdat ze dit doen om niet bruin te worden omdat dit niet mooi is (tegenovergestelde wereld)! Ook hebben de mannen hier een lange pinknagel. Dat is mode en om te laten zien dat je welvarend bent en geen arbeider op het land. Wat me ook opvalt is dat ze hier echt leven van wat ze hebben en hier ook echt het beste van maken. Eye opener.
Op naar Phnom Penh met de bus. Leuk om te zien dat sommige mensen/kinderen je helemaal nieuwsgierig aankijken. Was een lief jongetje van 12 die telkens verlegen keek en giechelde, te schattig. Onderweg zag ik pas echt de mooiheid (?) van het land. De dorpjes zijn hier zo karakteristiek, kon uren naar buiten kijken!
Phnom Penh is eigenlijk weer zoals elke grote stad in Azië, meer verwesterd en druk heeel druk. Zijn naar wat tempels zoals het Royal Palace geweest, over markt gelopen en een drankje gedaan.
De next day.. Heel indrukwekkend. Zijn naar de gevangenis S21 geweest en de Killingfields. Ik bespaar jullie de historie, vertel ik wel in Nederland. Maar het was wel echt even stil toen ik al die gezichtjes zag van degene die op brute wijze zijn vermoord. Ook op de Killingfields de stukken kleding en botresten die er nog lagen. Heel bizar. Geen leuke ervaring maar wel een hele bijzondere en indrukwekkende ervaring die ik heel mijn leven mee ga dragen.
De volgende dag weer een interessante dag. Gingen weer scooteren!! Gewoon gaan! Nog steeds heeele mooie aparte natuur en leuke dorpjes. Heerlijk dat rondrijde . En dan ben je 3 uur verder, kilometers van de grote stad en dan gaat je scooter kapot in the middle of fucking nowhere! Lichtelijk paniek... Bas ging hulp zoeken en ik bleef bij de scooter. Kreeg verse kokosmelk van een vrouwtje. Op een gegeven moment zitten 2 oudere vrouwen mij ongewenst te betasten. Allemaal mn huid aan raken. Dus niet helemaal op mijn gemak bij mensen die je niet verstaat, alleen, middle of nowhere. 1.5 uur laten kwam Bas eindelijk met een busje. Hij zei dat hij er heel veel moeite voor had moeten doen! Eind goed al goed ook nog niks hoeven betalen gelukkig en heel thuis!
Nog een dag met een Tuktuk op pad, naar een opvangcentrum. Niet veel bijzonders, gewoon een soort dierentuin. Wel leuker was toen de driver ons mee nam naar zijn dorpje en we zijn hutje mochten zien. Heel vriendelijke mensen! Echt interessant om mee te maken! Nog een tempel met bedelkinderen. Heel erg maar verschrikkelijk irritant. Heel de tempel door om je heen opdringerig. Niet mijn ding.
Hele mooie ervaringen in Cambodja gehad, toch wel mijn favoriet denk ik! Ga dat missen!

En dan Vietnam! Planning was om half Vietnam te doen. Uiteindelijk toch heel Vietnam gedaan in 2 weken tijd. Veel te snel dus helaas!
Ho Chi Min city sla ik over, niet bijzonder. Volgende stadje was Mui Ne. Wel mooi, heel toeristisch en vol met Russen. Eerste halve dag in het zwembad. Tweede dag naar de zandduinen. Eerst naar een Fairy Creek geweest. Heel mooi!! Een mooi bruin beekje doorlopen met blote voeten, aan de linkerkant rode rotsen en rechterkant mooi groen met palmbomen. Heel apart en mooi! Vervolgens de witte zandduinen. Leek wel een kleine woestijn, ook weel heel mooi en apart. En daarna nog de rode zandduinen, oftewel lichtbruinoranje.. Minder indrukwekkend maar ook wel mooi. Ohja in de Fairy Creek weer op een scherpe rots gestaan dus weer voet open en weer manke harrie ;)... Slim!
Toen op naar Nha Trang. Weer een drukke stad en toeristisch. Maar hier wel heel fijb geskyped met paps, mams, zus en schoonzus.
Nu naar Hoi An, beter gevoel bij en ook niet zo druk. Sliepen in een nachtbus, echt met slaapstoelen. Comfortabel was anders, niet geslapen maar gooooe. Meteen die dag naar tempelcomplex My Son geweest. Erg mooie gebouwen, heel gedetailleerd. En het mooie was dat het in het regenwoud lag. Dus hele mooie natuur eromheen. Die combinatie maakte het mooier. Maar eerlijk... Na Angkor Wat was dit niet meer zo indrukwekkend.
Ondertussen was er in mijn hoofd vanalles aan de gang. Heb besloten om de volgende dag aan Bas te vertellen waar ik mee zat. En de conclusie was dat ik Vietnam zou afmaken en daarna naar huis zou gaan. Grootste rol was o.a. heimwee. Goed gesprek en Bas had wel zin om Laos in zijn eentje te gaan doen! Dus gelijk vliegtickets geregeld. En die dag nog wat sightseeing gedaan een mn eerste massage! Was heel erg fijn!!
Op naar Hué, wilde Bas graag heen. Scooter gehuurd en naar verschillende gebouwen als een tombe en the Imperial City gereden.
Vervolgens slaapbus naar Hanoi. Weeeer hele drukke stad. Rustig aan gedaan en wat rondgelopen en 's avonds naar een Waterpuppetshow geweest. Met waterpoppen vertellen ze over historie van Vietnam. Wel grappig!
Volgende dag was naar Halong Bay! Erg mooie natuur. Hoe te omschrijven? Heel veel bergeilandjes in zee met mooi groen water? Heeeel anders en erg mooi! Hebben nog een ritje op een bamboo boot gemaakt door de eilandjes heen en 2 grotten gezien die enorm groot waren.
En dan weer een slaapbus maar nu richting Sapa. Weer rotbedjes. Maar aangekomen in Sapa maakte dat niet meer uit. Hele grote hoge bergen met allemaal rijstveldjes erop. Heel vet! Leuk groepje van 6. Meisje van 19 als begeleider. Bergschoentjes aan en hop 6 uur hiken door alle rijstvelden en bergen. Heel mooi! Maar wel bekaf daarna. Verschillende tribes gezien en ontmoet zoals de H'Mong people. Hele aparte kledij.
Gingen slapen bij locals midden in de bergen. Heel gaaf! Volgende dag weer een trekking gedaan van 3 uur. Was allemaal heel gaaf en zeker een aanrader! Na 2 dagen weer terug met de slaapbus!
Heb ook mijn 5e en 6e souvenir hier gehaald. Een bamboo waterpijp en een H'Mong muurkleed handgemaakt! In Sapa ook nog 2 bizarre situaties meegemaakt maar die vertel ik thuis!!
In Hanoi daarna ben ik de laatste dag heel ziek geworden, voedselvergiftiging. Alles kwam er uit, letterlijk alles. Zo'n 20x overgeven. Record! Dus heel beroerd op de kamer gebleven. Kon niks eten of t kwam er weer uit. De volgende dag nog niet fit, maar toch afscheid genomen van Bas. Wens hem nogmaals heel veel plezier de laatste 2.5 week!
Ik heb nog wat gerelaxed. Vlucht naar Bangkok genomen, ging allemaal prima. Heb hier de volgende dag al mijn souvenirs gehaald bij de JJ Market. En de volgende dag nog een tour met een brug, bamboo vloot op een rivier, bij een waterval gezwommen en.... Op een OLIFANT gezeten!! Een van mijn hoogtepunten! Wauwwww zo gaaf! Helemaal verliefd! Ik heb brutaal aan mijn driver gevraagd of ik ook in de nek mocht zitten. En toen mocht ik dat opeens heel de rit! Zo fantastisch. Moeilijk te omschrijven. Zo'n machtig beest, hoe hij loopt en voelt. Vet! Ik ga zeker terug naar Azië om dit nog eens een hele dag te doen!
Nu alles ingepakt en vanavond vlieg ik naar huis! Iedereen weer zien, alles weer van ouds en mijn eigen bed!! Tot snel! Xxxxx

  • 23 April 2013 - 08:20

    Stijn:

    Ik kan niet wachten om de fotos te zien! Ik ben nu eeecht jaloers! Cambodja is idd super mooi en wil dr echt graag heen! En ook de tombraider tempel, zooo awesome!! Als je terug bent maken we zsm een foto date! Veel plezier nog de laatste daagjes en dan ben je ook nog optijd thuis voor kingsday, lucky you :p kuss

  • 23 April 2013 - 08:33

    Ilse:

    Ha die Siri,

    Geniet van je laatste dag en een hele goede terugreis toegewenst!!

    xx, Ilse

  • 23 April 2013 - 08:44

    Tessa P.:

    Hee Siri,
    Wat veel vette ervaringen heb je intussen verzameld zeg! Wel jammer van die ernstige voedselvergiftiging op het einde maar volgens mij kun je verder terugkijken op een supertoffe vakantie als je terugkomt binnenkort. :) Goede reis!

    X Tessa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Australia & South-East Asia

Hee allemaal!

Het is bijna zo ver... mijn reis naar Australië en Zuid-Oost Azië!
In het kort mijn reisplan:
Vanaf 8 november vlieg ik naar Australië, waar ik meteen door ga naar Melbourne om een maand bij mijn tante te wonen om te werken. Na deze maand komt een vriendin (Chantal) langs voor 4 weken waar ik mee ga rondtrekken in een omgebouwd camperbusje tussen Melbourne en Sydney. Hiernaaa ga ik met mijn neefje uit Australië een roadtrip doen via Sydney naar Cairns, ongeveer 5 weken?? Daarna moet ik het nog even zien. En vanaf 5 maart vlieg ik door naar Bangkok, Thailand om mijn nieuwe reismaatje Bas te meeten. Vanuit hier gaan we Thailand, Cambodja, Indonesië, Vietnam en Laos ontdekken in 2 maanden tijd! Hierna zijn helaas de 6 maanden alweer voorbij en vlieg ik op 10 mei terug naar NL.
Maaaaaar zo ver is het nog lang niet, dus ook niet aan denken!!

Op deze site kunnen jullie me een beetje volgen en ik zal er geregeld een verhaaltje plaatsen over alle ervaringen die ik meemaak!
Vind het zeker leuk om in contact te blijven met iedereen, dus laat een berichtje achter of stuur me een mailtje! En sowieso skypen natuurlijk!!
Skype account en tel.nr. in Australië zal ik in mijn volgende verslag zetten, als ik eenmaal ben aangekomen!

Heb er super veel zin in, maar schijt tegelijkertijd ook echt in mijn broek haha! Toch wel zenuwachtig.. maar komt goed!

Ga deze 2 weken nog genoeg mensen zien waar ik afscheid van ga nemen. Voor de rest die ik niet meer zie... tot over 6 maanden!!

Kus Siri

Recente Reisverslagen:

23 April 2013

Cambodja, Vietnam en naar huis!

24 Maart 2013

Thailand en Indonesië!

03 Maart 2013

Laatste weken Australie!

05 Februari 2013

Living the good life!

15 Januari 2013

Roadtrip & Mijn eigen pad!
Siri

Siri op Reis!

Actief sinds 22 Okt. 2012
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 8407

Voorgaande reizen:

13 Maart 2015 - 18 April 2015

Backpacken in Afrika!

08 November 2012 - 10 Mei 2013

Australia & South-East Asia

Landen bezocht: